En ledare som gör avtryck i klassrummet

Foto: Jennie Von Bargen

Handen upp alla som någon gång tagit en smörgås i farten! Kanske har du en högstadielärare på Söderbymalmsskolan att tacka för att du kunnat smita in på en av Sveriges otaliga Subway-restauranger för att stilla hungern. Jennie von Bargen var nämligen drivande i att etablera snabbmatskedjan i Sverige innan hon sadlade om till lärare.

Det var för ungefär fem år sedan som Jennie lämnade karriären som egenföretagare för att sätta sig i skolbänken. Det var dags att uppfylla drömmen att få arbeta som lärare. Via en klasskamrat fick hon tipset om att söka ledarskapsutbildningen via Teach for Sweden.

- Jag hade ingen aning om vad Teach for Sweden var eller vad de erbjöd. Men chansen att få arbeta samtidigt som jag utbildade mig var så pass lockande att jag skickade in en ansökan, berättar Jennie.

Teach for Sweden erbjuder ett tvåårigt ledarskapsprogram som leder till lärarlegitimation. Programmet riktar sig till akademiker med ämnesbehörighet inom ma, no, tk, sv, eng eller sp. Under ledarskapsprogrammets två år arbetar man som ordinarie lärare, får full lön, löpande personlig ledarutveckling, studerar pedagogik samt får mentorskapsutbyte med andra ledare.

- För mig var det ett drömscenario - att få arbeta från start samtidigt som jag läste till min behörighet.

Urvalsprocessen till programmet var gedigen och av drygt 500 ansökningar kallades ca 150 personer till en urvalsdag med olika testmoment.

- Under dagen genomgick vi en rad tester med fokus på stresstålighet och förmåga att hantera tuffa situationer. Vi fick också skatta oss själva efter varje moment. Både ansökan och dagen med tester kräver en stor portion självkännedom. Det är tydligt att Teach for Sweden söker personer med starka ledaregenskaper.

Jennie och 68 andra blev utvalda att börja programmet hösten 2017. Gruppen förbereddes inför sin första dag i klassrummet på ett två veckor långt sommarinstitut i Trosa. Bland övriga deltagare var få, i likhet med Jennie, från skolvärlden.  

- Vi fick verkligen en crashcourse i läraryrket! Vi gick igenom allt ifrån betygssättning och skollagen till hur man hanterar komplexa situationer i klassrummet. Dessa två veckor är bland det bästa jag gjort!

Deltagarna har möjlighet att själv söka upp en skola att arbeta på, men Teach for Sweden är också behjälpliga med placering genom de samarbeten stiftelsen har med fler än 20 huvudmän. Jennie var på intervju på Söderbymalmsskolan i centrala Haninge och föll pladask för skolan.

- Jag fick ett otroligt bra första intryck, framför allt av Therese Gärde som är rektor på skolan. Jag tog fasta på rådet jag fått från många: att välja ett riktigt bra ledarskap och det har jag verkligen fått.

Jennie har under två år arbetat fyra dagar i veckan och en dag har varit vikt åt ledarskapsprogrammets olika delar. Det innebär att man jobbar 80 % och får 100 % betalt, samtidigt som man studerar på hög studietakt.

- Jag skulle ljuga om jag inte sa att det varit utmanande, säger Jennie. Tack vare stor support från Söderbymalmsskolan har det fungerat. Det är viktigt att skolan som tar emot en TFS:are också förstår att det krävs stöd från dem för att få det att fungera för alla parter. 

Att Söderbymalmsskolan gjort helt rätt är Jennie ett levande bevis på. Efter avslutat program arbetar hon kvar på skolan och försöker få sina kollegor utan legitimation att ansöka till programmet.

- Att ha sin lärarlegitimation är en konkurrensfördel och jag rekommenderar varmt alla som har möjlighet att söka till programmet. Jag ångrar verkligen inte att jag övergav snabbmatsbranschen i utbyte mot att få praktisera mitt ledarskap i klassrummet.

Vill du veta mer om Teach for Sweden och hur ansökningsprocessen går till?

Läs mer på www.teachforsweden.se

Ansökan är öppen till 28 februari 2020 och urval sker löpande.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 10 december 2019